Sunday, April 16, 2006

 

318. سومين همايش ِ ايران شناختي در دانشگاه ِ استنفورد


يادداشت ويراستار

امروز خبريافتم كه شماري از ايران شناسان جهان، به زودي در سومين همايش (سمينار) ايران شناختي در دانشگاه استنفورد آمريكا به بحث و بررسي در باره ي سويه هايي از فرهنگ زرتشتي خواهند پرداخت. گزارش زير را كه خبرگزاري ي ميراث خبر
http://www.chn.ir/news/?Section=3&id=1795
نشرداده است، دوست پژوهنده ي ارجمند و ياور و همكار اين تارنما آقاي دكتر تورج پارسي از سوئد به اين دفتر فرستاده اند كه با سپاس فراوان از ايشان، براي آگاهي ي دوستداران فرهنگ ايران باستان و به ويژه خواستاران شناخت پيشينه ي شعر در ادب كهن ايراني، در اين صفحه بازنشر مي دهم.

دوشنبه 28 فروردين 1385
هفدهم آوريل 2006


ميراث خبر- گروه بين الملل، ميترا اسدنيا: سومين همايش ( سمينار) زرتشتي شناسي با شركت ايران شناسان جهان در دانشگاه استنفورد برگزار مي شود. مارتين شوارتز دراين سمينار به بررسي اشعار رمزي و رمز ِ شعر در آيين ِ زرتشت مي پردازد.مارتين شوارتز، كه يكي از متخصّصان برجسته ي ايران شناسي و عضو ِ گروه ِ زبان هاي خاورميانه در دانشگاه كاليفرنيا، بركلي در امريكا، سومين سخنران اين مجموعه همايش هاست كه از سال 2005 تاكنون از سوي برنامه ي مذاهب و فرهنگ هاي اوليّه ي آسيا و برنامه ي بررسي هاي ايران شناختي برگزار مي شود. نخستين برنامه از اين سخن راني ها ، پيش از اين در 17 نوامبر سال 2005 تحت عنوان آيين زرتشتي و سهم آن در مذاهب جهان، توسط فرهنگ مهر استاد برجسته ي زرتشتي شناسي در دانشگاه بوستون و رييس سابق دانشگاه شيراز، در اين دانشگاه ارائه شده بود. دومين سخنراني نيز تحت عنوان ِ زرتشت: انسان و پيامبر توسط استنلي اينسلر، استاد در رشته ي سنسكريت و زبان شناسي تطبيقي در دانشگاه ييل، در تاريخ سوم ِ ماه مارس دو هزار و شش، برابر با 12 اسفند 1384 در دانشگاه استنفورد امريكا برگزار شد. مارتين شوارتز كه در اين همايش به ايراد سخنراني مي پردازد، استاد در مطالعات ايران شناختي و عضو گروه زبان هاي خاورميانه در دانشگاه كاليفرنيا، بركلي است. او دانش آموخته ي دانشگاه بركلي است و از سال 1970 تا كنون در اين دانشگاه به تدريس و تحقيق اشتعال دارد. پرفسور شوارتز متخصص فرهنگ، جامعه و زبان هاي ايراني ي پيش از اسلام،‌ به ويژه متخصص در فيلولوژي زبان فارسي ي ميانه است. نيز در زمينهء آيين هاي زرتشتي ، مانوي و ادبيّات هندو- اروپايي و اقوام سامي تخصص دارد. پرفسور مارتين شوارتز به ويژه به دليل مطالعات گسترده اش در زمينه اوستا و متون زرتشتي و نيز به دليل مطالعاتش در باره گياه هوما يا سوما و كاركرد ِ آن و هويّت گياه شناختي آن در سنت هاي آييني اقوام هندو- ايراني و ميراث ديني ِ آن و همچنين به دليل پژوهش هاي گسترده اش در مورد زبان و ادبيّات عامّه كشورهاي خاورميانه (1989)شهرت بسياري در محافل و در ميان شخصيّت هاي ايران شناسي جهان دارد. برنامه مذاهب و فرهنگ هاي آسيايي، واحدي از اتحاديّه بين المللي مطالعات تطبيقي آريايي، دانش و علوم انساني است كه به پيشرفت و توسعه ي مطالعات و منابع پژوهشي در مطالعات انساني آسيا در دانشگاه استنفورد اختصاص دارد. اين برنامه پژوهشي بر عناصر تحقيقاتي چندي تأكيد دارد كه از پژوهش و برنامه هاي آموزشي گرفته تا حمايت از جريان هاي آكادميك و برنامه هاي آموزش عمومي را به منظور طرح و پاسخ گويي به نيازها و علائق مختلف هم در دانشگاه استنفورد و هم در ساير مراكز پژوهشي و دانشگاهي دربرمي گيرد.اين واحد پژوهشي از زمان تاسيس در سال 1999 تاكنون اقدام به برگزاري برنامه هاي آموزشي و پژوهشي، سخنراني و انتشار كتابها و مقاله ها كرده است كه برنامه ريزي براي سال هاي 2005 و 2006 نيز به منظور بررسي ِ آيين زرتشتي و نقش آن در مذاهب جهان از جديدترين برنامه هاي اين نهاد ِ دانشگاهي است.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?