Wednesday, January 04, 2006

 

214. از بيژن سخن مي گويم: هنرمند ِ تبعيدي ي ِ ايراني سرشت و ايراني انديش







يادداشت ويراستار


بيژن اسدي پور هنرمند ِ يگانه ي ايراني، طرّاح چيره دست و استاد ِ ممتاز ِ طنز ِ تصويري در روزگار ما، ديرزماني است كه ناگزير "شهربند" آمريكا شده؛ امّا به رغم پويايي و روزآمد بودنش در گستره ي هنر ِ جهاني، سرشت و انديشه و نگرش ِ ايراني ي خويش را به خوبي پاس داشته و در تمام ِ آفريده ها و دستكارهاي ممتازش به گونه اي چشم گير بازتابانيده است.
بيژن هنرمند سرآمد و مؤلّفي است كه كارهايش نياز به امضا ندارد و سبك و شگرد ويژه اش، در همان نخستين نگاه، بازشناختني است و با كار ِ هيچ كس ديگري اشتباه نمي شود.
از بيژن، جدا از آنچه در نخستين دوران هنرآفريني اش در ميهن، هم در نشريّه هاي فرهنگي و ادبي و هم در كتابهايي چند نشريافت، در دهه هاي اقامت در آمريكا، كتابها و مجموعه هايي پُرشمار و نيز كارت هاي هنري ي جداگانه منتشرگرديده و با پذيره ي گرم ايرانيان و جز ايرانيان و ناقدان هنري و گردانندگان نمايشگاه هاي جهاني ي هنري، رو به رو شده است.
امّا سخن گفتن از كار و كُنِش ِ فرهنگي و هنري ي بيژن اسدي پور را نمي توان كامل دانست؛ بي آن كه از كاميابي ي او در نشر ِ دفتر ِ هنر ياد شود. بيژن در كنار ِ همه ي كارهايش، از سال 1372 دست به ابتكار بي پيشينه و درخشاني زد و با انتشار دفتر هنر -- كه هر شماره اش ويژه ي شناخت يكي از چهره هاي شاخص فرهنگ و ادب و هنر معاصرست و كارنامه و شناخت نامه ي توضيحي و تصويري ي گسترده ي او به شمار مي آيد -- خدمتي بزرگ به فرهنگ اين روزگار را عهده دارشد و گنجينه اي از دانستني ها و ديدني هاي بايسته ي اين عصر را براي آيندگان به يادگار گذاشت. اين دفتر كه تا سال 1382 شانزده جلد از آن نشريافت ، زندگي نامه و كارنامه ي بزرگاني همچون جمال زاده، فرّخ زاد، چوبك، دانشور، ابتهاج (سايه)، هدايت؛ مُدرّسي، بهبهاني،
صبا،، هادي شفائيّه، نيما پوشيج، محمود دولت آبادي، احمد شاملو، محمّد رضا شجريان و بهروز وثوقي را در بر مي گيرد و يك شماره ي آن هم، ويژه ي طنز و طنزپردازي در ايران معاصرست.



چندي پيش در همين تارنما از كتاب بيژن نامه سخن گفتم كه جشن نامه و زندگي نامه و كارنامه ي فرهنگي و هنري ي خود بيژن است با همكاري ي شماري از نويسندگان به سرپرستي ي فضل الله روحاني و در برگيرنده ي تصويرها و طرح هايي از خود بيژن. اكنون نيز با سپاس فراوان از او كه به درخواست من، شماري از كارهايش را برايم فرستاده است، به انگيزه ي بزرگداشت اين هنري مرد فرهيخته ي ِ ميهنمان و ارج گزاري به دستاوردهاي چندين دهه آفرينش او، آنها را نمونه وار و به منزله ي مشتي از خروار در پي مي آورم. متاسّفانه به سبب پاره اي اشكال هاي فنّي، نتوانستم برخي از كارهاي تازه و درخشان بيژن را كه فرستاده است، بدين صفحه انتقال دهم. ناگزير به درج آنهايي كه منتقل مي شوند، بسنده كردم تا شايد در روزهاي آينده با رهنمود ِ دوستان ِ فن سالار ِ خود بتوانم اشكال را برطرف كنم و نياورده ها را هم در ويرايشي ديگر بر اين صفحه بيفزايم. ج. د.



روي جلد ِ نخستين دفتر هنر، ويژه ي جمال زاده













روي جلد شانزدهمين دفتر هنر، ويژه ي ِ بهروز وثوقي








طرح بيژن از فيلم تنگسير با نقش آفريني ي بهروز وثوقي

پشت جلد ِ شانزدهمين دفتر ِ هنر


خبر: "همه در آسايش و سلامت اند!"



خبر: " پايكوبي ي ِ دوشيزگان و بانوان در جشني زنانه!"


شادباش نوروز





دميدن بهار



بانو


ظرف ِ تابه اي




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?