Saturday, November 05, 2005

 

150.خليج ِ فارس: تلاش ِ پي گير ِ ايران ستيزان و ناكارآمدي ي ِ دست اندر كاران ِ ما!



روزنامه ي شرق چاپ تهران در شماره ي شنبه 14 آبان 1384 (5 نوامبر 2005) خود، گفتار ِ زير را از پژمان اكبرزاده به چاپ رسانيده است كه به سبب ِ اهميّت ِ موضوع، در زير مي آورم.

خليج فارس
از روزگار باستان تا امروز



جشنوارهء اينترنتى ِ خليج فارس در ناكجاآباد
پژمان اكبرزاده*


در ارديبهشت ماه، در زمان برگزارى هجدهمين نمايشگاه بين المللى كتاب تهران كه همچنان تب برگزارى نمايشگاه، جشنواره و نامگذارى پاركينگ و بزرگراه به نام «خليج فارس» گرم بود، سالنى به نمايش نقشه هاى تاريخى اين آبراه اختصاص يافت. در همان سالن، بخشى نيز ويژه «جشنواره اينترنتى خليج فارس» بود. داستان از اين قرار بود كه معاونت فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با همكارى موسسه فرهنگى هنرى عصر دانش، وب سايتى به نشانى ي ِ :
www.persiangulffestival.com
تشكيل داده بود و با اعلام فراخوان، از علاقه مندان به پاسدارى از هويت تاريخى خليج فارس دعوت كرده بود تا با شركت در مسابقه چهار گزينه اى، ايجاد وبلاگ، ارسال انيميشن به روى سايت و... در اين جشنواره كه به برندگان آن «جوايز نفيسى» نيز اهدا خواهد شد، شركت كنند. صدها نفر با اشتياق بسيار، دشوارى ها و كاستى هاى كار با سايت جشنواره را به جان خريدند و تا آنجا كه توان داشتند با پديد آوردن آثارى بر روى سايت، غيرت و حميّت خود را در اين راستا به اثبات رساندند. استقبال بدانجا رسيد كه مهلت كار به مدت يك ماه (يعنى تا پايان خردادماه) تمديد شد. در همان زمان قرار بر اين بود تا نتيجه جشنواره اعلام شود ولى به دليل همزمانى با انتخابات رياست جمهورى، اعلام نتيجه نهايى به پس از انتخابات موكول شد. از آن زمان تا كنون كه به بيش از سه ماه مى رسد نه تنها نتايج جشنواره اعلام نشده بلكه حتى براى شركت كنندگان آنقدر ارزش و احترام قائل نشده اند تا بيانيه اى از بابت توضيح اين تاخير پرسش برانگيز صادر كنند يا دست كم يادداشتى در نخستين صفحه از سايت جشنواره اينترنتى خليج فارس درج شود تا اين چندصد نفر از سرنوشت آنچه با شورى وصف ناشدنى بر روى اين سايت قرار داده اند آگاه شوند! در آغاز براى مطلع شدن از آنچه به سر اين جشنواره آمده با همان اى ميلى كه در سايت قرار داشت مكاتبه كردم كه طبيعتاً هيچ پاسخى دريافت نشد. سپس به معاونت فرهنگى وزارت ارشاد كه آرم آن در نخستين صفحه از سايت به چشم مى خورد متوسل شدم ولى در معاونت فرهنگى در پى تماس هاى بى شمار دريافتم كه هيچكس اساساً از وجود چنين جشنواره اى باخبر نيست! در نهايت شخصى از روابط عمومى همين وزارتخانه پيشنهاد تماس با شركت خصوصى كه مجرى بخش فنى اين جشنواره بوده را داد. يحيى تقوى از اين شركت كه پيشتر مجرى چند جشنواره اينترنتى ديگر كه وزارت ارشاد بانى آنها بوده از گزينش برندگان جشنواره (در شهريورماه) و عدم اعلام نام آنها خبر داد. وى افزود: ظاهراً «عدم تخصيص اعتبار لازم از سوى وزارت ارشاد براى پرداخت جوايز به برندگان، دليل اصلى خوددارى اعلام نام آنها بوده است» كه جدّاً جاى شگفتى است. وزارتخانه اى چون وزارت ارشاد براى پرداخت تنها چند سكه براى برندگان جشنواره اى كه موضوع آن پاسدارى از هويّت تاريخى خليج فارس است، در تنگنا است؟! به هر رو در شرايطى كه روزانه شاهد عقب نشينى ي ِ نهادهاى علمى، فرهنگى و سياسى جهان در برابر دلارهاى نفتى اعراب براى خوددارى از كاربُرد نام تاريخى و جهانى ي ِ خليج فارس
(Persian Gulf)
هستيم، مشاهده ي ِ اين گونه رفتارها از نهادهاى فرهنگى و رسمى كشور خودمان جدّاً مايه ي ِ تاسّف است.
---------------------------------------
*سخنگوى سازمان خليج فارس در ايران



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?