Tuesday, September 06, 2005

 

رستم و سهراب : اُپراي ِ عروسكي




صحنه اي از اجراي نمايش رستم و سهراب در تالار رودكي ي تهران به كارگرداني ي پري صابري











شاهنامه ي فردوسي، حماسه ي جاودانه ي ايرانيان از چنان درون مايه ها و بُن مايه هاي بشري و جهان شمول برخوردار است و چنان ساختار و گنجايشي دارد كه مي توان از ديدگاه هاي هنري ي گوناگون بدان نگريست و اثرهايي بر بنياد اين شاهكار بزرگ، ساخت و پرداخت.
در هزاره اي كه از عمر اين حماسه مي گذرد، بيشتر رويكردهاي هنري به اين منظومه، در قالب هنر- هايي چون نقّاشي (مينياتور)، تذهيب و خوش نويسي بوده است. نقّالي و شاهنامه خواني و گونه اي وانمود ِ نمايشي ي داستانها در قهوه خانه ها و جُز آن نيز، البتّه جايگاه ِ والا و ويژه ي خود را داشته است. امّا در روزگار ما بر اثر ِ شكوفايي ي هنرهاي هفت گانه و پويش و كوشش هنرمندان نامدار اين عصر، فروزه هاي ِ هنري ي بيشتري از روايت هاي حماسي - غنايي ي شاهنامه، به جامعه ي ايراني و ديگر جامعه هاي بشري پيشكش شده است.
تآتر، سينما، موسيقي ي سنفونيك، نمايش عروسكي ، باله و اپرا از جمله ي اين هنرهاست كه داستا ن هاي گوناگوني از شاهنامه در ساختار ويژه ي آنها در ايران و ديگر سرزمين ها به اجرا درآمده و نمونه هاي درخشاني از آن ها را در دهه هاي پشت ِ سر در ميهن مان و در فراسوي مرزهاي آن ديده و شنيده ام كه جاي سخن گفتن گسترده از آنها اين جا و اكنون نيست. اين سخن بگذار تا وقت ِ دگر.


به تازگي خبريافتم كه يك اُپراي ِ عروسكي از اندوهنامه ي ِ رستم و سهراب، به زودي بر صحنه خواهد
رفت. گزارش كوتاهي از اين كوشش ِ تازه ي هنري را كه به دستم رسيده است، با خشنودي در پي مي آورم و بررسي و برداشت از اين كار ِ تازه را به فرصت مناسب ِ ديگري وامي گذارم. ج. د.




رستم و سهراب
نقش ِ روي ِ جلد ِ كتابي چاپ
دوشنبه، تاجيكستان - 1994













اُپرای عروسكی رستم و سهراب به کارگردانی بهروزغريب پور قرار است در پاريس و كردستان عراق و همچنين در ايران روی صحنه برده شود.
غريب‌پور پيش از اين اعلام كرده بود در صورت حمايت ادارات كل ارشاد استان‌ها اين نمايش را در استان‌های ايران اجرا خواهد كرد كه در نخستين مرحله، اين نمايش در كردستان اجرا خواهد شد. وی بزودی برای فراهم ساختن امکانات و زمينه های اجرای اين اپرا در فرانسه راهی پاريس و سپس کردستان عراق خواهد شد.


------------------------------------
برگرفته از پايگاه خبري ي ِ پيك نت.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?